3.2.2018. 13:07
4
Poskupljenja potvrđena: Evo šta ćemo plaćati više nakon goriva
Posljednjih nekoliko mjeseci glavna politička tema su akcize. Vlast je na sve načine težila da ih usvoji, kako bi se mogli ponovo zadužiti, jer kreditor bez garancije ne da svoj novac, tvrdeći nam da usvajanje ovog zakona neće donijeti nova poskupljenje na ionako skupe životne potrepštine. S druge strane, opozicija je sve vrijeme protiv, kako bi pokazali da 'suosjećaju' s narodom i pridobili glasače za izbore koji slijede 2018. godine.

Na kraju je pobijedila vlast. Ne kaže se uzalud da je vlast jednako moć. Dokazali su da su jaki. Uspjeli su one koji su bili protiv akciza, potkupljivanjem, prijetnjama i uslovljanjem natjerati da pogaze svoje ranije 'čvrsto' iznesene stavove.

Šta su dobili zauzvrat teško da ćemo ikad saznati, no spominju se i cifre od 200 hiljada maraka za odlučujući glas. Realno, teško ko bi odbio takvu svotu novca. Ma koliko bio moralan. A riječ moral se ne može povezati sa bh. političarima u bilo kojem kontekstu. Ali i sa mnogima drugima. Jer politika je kurva. Može i one stabilnije da povede stranputicom. Tako su i neki od ekonomskih stručnjaka promijenili mišljenje, pa nam sada objašnjavaju kako se putevi ne mogu graditi drugačije. Jer tako rade i  sve naprednije zemlje. Bulazne nam jer smatraju da smo svi nepismeni i maloumni. 

I tako, znajući da narod koji glasa za njih ovakve kakvi jesu i ne zaslužuje više od kifle, političari osiguraše sebi novac i kreditorima garanciju. Građani će dobit autoput u nekom od narednih mandata. Moramo im dati  vremena, glasati ponovo za njih, jer ko još može izgraditi autoput tako brzo. 

Strpite se, budite fini i svoj kućni budžet i platu rasporedite u skladu sa novim nametima.  Ugledajte se na one koji su na vrijeme otišli na pumpu i napunili rezervoar. Ne možete samo sjediti i kukati. Pokrenite se. Snađite se. Ne možete kazati da niste znali da će poskupiti. 

''Logično je da će, kada se uvedu nove trošarine ili cestarine, doći do poskupljenja goriva. Sada se radi o 15 feninga plus PDV što je nekih 17,5 feninga za koliko je poskupila nabavna cijena na dizelu, a na benzinu nešto više", kaže Milenko Bošković, predsjednik Udruženja prometnika naftnih derivata Gospodarske komore FBiH.

Dakle, nema potrebe čuditi se što ćemo sada gorivo plaćati više i što ćemo na pumpama zateći različite cijene.

"Udruženje prometnika naftnih derivata nema nikakavih ingerencija za formiranje cijena, te  je u BiH na snazi slobodno formiranje cijena. Svaka kompanija određuje kolike će biti cijene, s tim da Sektor za cijene Federalnog ministarstva trgovine zaprima zahtjeve za korekciju cijena koje su pumpe dužne uputiti tri dana prije promjene cijene", navodi Bošković.

A cijene goriva uslovljavaju i druge sfere potrošnje. Da će građani osjetiti 'dobrobit' akciza, potvrđuje nam ekonomista i zastupnik u PFBiH Dženan Đonlagić.

„Ovo što se dešava, u smislu rasta cijena proizvoda i usluga, je nešto što je bilo sasvim očekivano. Oni koji su vjerovali i tvrdili da neće doći do poskupljenja su živjeli u zabludi. Zašto? Zato što se radi o poreskom opterećenju jednog od ključnih energenata, koji u sektorima ekonomije učestvuju kao inuput u proizvodnji i kao trošak. Sasvim je jasno da kada rastu troškovi proizvodnje i ulazni troškovi, da će se to odraziti na finalnu cijenu proizvoda. Svi oni koji su pričali da rast poreza ne utječe na rast cijena je iluzija. Sve će se ovo prevaliti na građane. Mi imamo niske lične dohotke, koji su najniži u Evropi, to znači da će se smanjiti lična potrošnja građana, a kad se smanjuje lična potrošnja građana to utječe negativno na ukupnu potrošnju građana, gdje se to odražava na usporeni rast BDP-a ili stagnaciju, ili u konačnici smanjenje BDP-a. Poskupit će svi oni sektori koji koriste transport. To je sigurno poljoprivredni sektor, dakle prehrambeni sektor. Definitivno proizvodnja brašna. Mljekarska industrija također. Osnovne životne namirnice će poskupiti“, kaže za Source Đonlagić. 

Istog je mišljenja i ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH Mirko Šarović, koji je u više navrata govorio kako akcize nisu najbolji način izgradnje autoputeva, postoje i druge opcije, manje štetne za stanovništvo, ako baš predlagači hoće da grade autoputeve. 

“Zapljusnut će nas visoke cijene svih onih proizvoda u čijoj cijeni učestvuje cijena goriva. Ostaje da vidimo kako će oni koji su glasali za ovo da pomognu građanima koji će najviše osjetiti poskupljenja”,  rekao je Mirko Šarović.

Pa, koliko god i na koji god način nam pojedini 'ekonomisti' ili usvajači zakona govorili da neće doći do novih nameta, morate znati da je to laž i obmana. 

"Usvajanjem Zakona o akcizama na naftu i naftne derivate, bilo je jasno da će to utjecati i na poslovanje kompanija Centrotrans. Evidentno je da će doći do poskupljenja cijena autobusnih karata, ali za sada ne znamo koliko i kada tačno. Gledaćemo da što manje ovaj namet utječe na krajnje potrošače, ali do povećanja cijena karata će sigurno doći", kaže za Source Aida Smajić iz Centrotransa. 

Izvjesno je i poskupljenje hljeba i ostalih pekarskih proizvoda, kao i drugih prehrambenih potrepština, kao na primjer mlijeka i mliječnih proizvoda.

"Sigurno da će doći do povećanja troškova proizvodnje, kako mlijeka, na kraju vjerovatno i gotovih proizvoda",
kazao je Adin Fakić, direktor Milkosa. 

Dakle, kada nam proizvođači potvrde da će poskupiti njihove usluge, ostaje nam samo da svoj novčanik dobro pregledamo i na papir pametno stavimo računicu zahvaljujući kojoj ćemo preživjeti mjesec.

(Alen Avdić)

4
SOURCE PRIČE
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala source.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal source.ba zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara source.ba nije dužan obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
 

Redakcija
T:
F:
M:
Marketing
T:
M:
Aplikacije
Mobilna aplikacija
Android aplikacija
Social

Copyright ©2009 - 2015, Source d.o.o.