U Zemaljskom muzeju izložba etnografskog kulturnog naslijeđa Srbije
Izložba "Tekstil i ukrašavanje u kulturi Srba u 19. i 20. vijeku" Etnografskog muzeja u Beogradu, koja donosi bogato etnografsko kulturno naslijeđe Srbije nastalo u složenim historijskim okvirima, etničkim procesima i specifičnim kulturnim uvjetima, otvorena je danas u Zemaljskom muzeju Bosne i Hercegovine.
Savjetnica beogradskog Etnografskog muzeja Jelena Tešić-Vuletić istakla je da se iza stručnog naziva izložbe krije mnogo suptilnija tema, a to je žena.
- To je prikaz žene u kratkom periodu njenog najvećeg sjaja, perioda kada stasa za udaju, pa do prelaska u novi dom - pojasnila je.
Navodi da je taj period podijeljen na tri statusa, djevojke-udavače, nevjeste i supruge.
U prvom dijelu, dodala je, prikazan je nevjestinski nakit sa posebnim akcentom na oglavlje, jer ga stavlja samo na dan vjenčanja, a nakon toga samo u posebnim prilikama.
- Nakit također govori i o statusnom simbolu djevojke, nacionalnoj i vjerskoj pripadnosti i ekonomskom stanju. Ako djevojka ima više nakita na sebi to znači da dolazi iz bogatije porodice i ima više mogućnosti da se uda za nekog bogatijeg - pojasnila je Tešić-Vuletić.
Istakla je da nakit ima i zaštitnu ulogu, jer se vjerovalo da je nevjesta u prelaznom periodu najviše izložena 'negativnim i zlim uticajima'. Tako su se, između ostalog, djevojke štitile paunovim perima koje su nosile na oglavlju, zatim crvenom bojom, ali i zvucima koje nakit stvara prilikom kretanja, a koji rastjeruje 'zle duhove'.
Posjetioci mogu vidjeti i djevojačku spremu za buduću porodicu, odnosno škrinju u kojoj se nalaze ćilimi, peškiri, čarape, rukavice, a koje je djevojka sama pripremala.
Etnografski muzej u Beogradu čuva više od 50.000 etnografskih predmeta, većinom iz XIX i prve polovine XX vijeka, a najbrojniji su predmeti koje je izrađivalo, oblikovalo, ukrašavalo i koristilo seosko stanovništvo dok u manjem obimu fond sadrži i dio stvaralaštva seoskih i gradskih zanatlija.
Izložba je otvorena do 10. juna.
(Fena/Alen Avdić)