5.7.2018. 14:03
14
"Kafanu je danas zamijenio Facebook, konobare razne Facebook grupe. Efendija prima platu od naroda, pa zbog toga efendija i kad šuti, bude pogrešno shvaćen"
Vjerski službenici u Bosni i Hercegovini vrlo često govore o nepravdama u bh. društvu. Ipak mnogo je i onih koji zbog nekih ličnih strahova ili interesa ne žele da govore o gorućim problemima u BiH, bojeći se za reakciju društva.

Sve su češće kritike na račun vjerskih službenika da su se previše uključili u politiku. Sve su češće kritike na račun istih da nije uredu da javno simpatišu neku političku opciju u našoj zemlji, jer to nije posao za kojeg su plaćeni i za kojeg su predviđeni.

O tome kako današnje društvo gleda na rad vjerskih službenika, koliko su oni danas uključeni u probleme bh. društva, da li su dio neke politike i koliko su im lični interesi bitniji od interesa grupe koju predvode, razgovarali smo sa imamom Rizahom-ef. Fejzićem.

Mladi imam, Rizah Fejzić, trenutno radi u džematu Ikre u Munchenu. Prije toga je radio u Sochauxu i Annecyju u Francuskoj, također kao imam.

Na početku razgovora, Rizaha smo upitali koliko se danas čuje glas imama kada je u pitanju nepravda u bh. društvu, da li imami često pričaju o tome ili se zbog nekog ličnog interesa boje "načeti" tu tematiku.

"Moramo se nakratko vratiti u prošlost jer se najveći dio odgovora krije u našoj bolnoj prošlosti. Mi od komunizma ne možemo pobjeći, jer je to bio naš dio historije 50 godina. U tih 50 godina komunisti su na tri načina 'ogadili' efendiju, džamiju i islam ljudima. Prvi je bio 'hožde i popovi su najveći lopovi', iako su tek krajem 60-tih i početkom 70-tih godina efendije počele primati platu za svoj posao. Druga faza je bila kroz 'u prvom safu su najveći lopovi', kako bi se izbjeglo takmičenje u dobru među muslimanima. I na kraju treća, i završna faza, bila je 'kad vidim ko sve ide u džamiju, meni se ne ide'.

Ovo su govorili ljudi za šankom u kafani, na stolu šljivovica, a u pepeljari kutija Morave ispušena. Kao, oni su čestiti i moralni, a ljudi koji idu u džamiju nisi. Krčmu je danas zamijenio Facebook, konobare razne Facebook grupe, a priča je ostala ista. Da li se čuje efendijin glas na nepravdu? Mislim da se čuje, ali pitanje je ko ih čuje. Čuju ih oni koji idu u džamiju. Nažalost, ima efendija koji se boje izazova, pa u njihovim džamijama nema tehnologije. Iznenadili bi ste se kada bi svaka hutba od imama bila na YouTubeu"
, kaže Rizah-ef. Fejzić na početku razgovora za Source.ba portal.

Rizah je prije nekoliko godina u svom obraćanju džematlijama na hutbi spomenuo i Bakira Izetbegovića, bošnjačkog člana Predsjedništva i prvog čovjeka Stranke demokratske akcije. Upitali smo ga da li se bojao reakcija javnosti nakon njegovog obraćanja džematlija, te da li je pomislio da će se nekome zamjeriti.

"Ja se sa ovog mjesta obraćam našem predsjedniku, Bakiru Izetbegoviću. Dragi predsjedniče, tvoj babo ovo ne bi dopustio. I ti budi od onih koji bi govorili kako si fin kao svoj babo. Ja bih te da podsjetim na pripovijetku od Ivana Cankara. Mi se ne stidimo naših majki, ni naših sestara, ni naših nana, mi se ne stidimo mahrame", dio je hutbe Rizaha ef. Fejzića sa početka 2016. godine koja je govorila o zabrani nošenja mahrame ženama koje rade u sudskim institucijama BiH.



"Moramo biti svjesni da su efendije muslimani, a musliman govori istinu pa makar i na svoju štetu. Ne možemo vezati tračeve za hutbu jednog imama, mislim da je to glavni razlog zašto su efendije ponekad suzdržane. Ne mogu baš reći da sam prozvao Bakira Izetbegovića, prije bih rekao da sam ga pozvao u pomoć da nam zakonski pomogne. Hutba se mora iskoritstiti za važne stvari, stvari koje su aktuelne. U tom trenutku, nisam vidio nijednu temu koja je preča od nje. Poslije istine, sljedeća osobina koja krasi muslimana je hrabrost. Efendija se odgaja od kuće, početne korake čini u mektebu, uči u medresi, a usavršava se na fakultetu. I opet, tek kad dođe da radi u džematu, sazrijeva i počne pripadati jednoj novoj porodici. Vraća se na početak. Zato sam rekao to što sam rekao na hutbi u džematu Ikre, da sam možda bio u nekom drugom džematu govorio bih možda o nekoj drugoj temi"
, rekao je za naš portal efendija Fejzić.

Jedan od poznatijih imama u posljednje vrijeme, veoma poznat i poštovan zbog svojih upečatljivih hutbi, je imam iz Zavidovića, Izet ef. Čamdžić, koji vrlo često otvoreno govori o problemima u bh. društvu, politici i onima koji su zaslužili da budu prozvani.

"Pratim rad Izet-ef. Ćamdžića. On je upravo musliman kakvog sam ga opisao. Govori istinu i hrabar je. Efendija Čamdžić je svjetski čovjek, vidio je dosta svijeta i otvorio je svoje vidike, a osim toga dugo godina je u džematu. Hoću reći, on je odgojio narod i narod je njega odgojio da bude takav. To je prava veza između efendije i džemata. Hiljade su džamija u Bosni i Hercegovini i svako sebi bira efendiju koji odgovara njegovoj duši, koji govori ono što on želi. Stres na poslu, u saobraćaju, kod kuće u odgoju djece i još dođemo u džamiju da se odmorimo i depresivna tema bude na hutbi. Idemo u džamiju da se odmorimo, a ne da nam skače pritisak. Treba dizati glas protiv nepravde, ali da bi se digao glas mora se imati pravi glas, mora se pravilno tempirati vrijeme i treba imati obraza da se nešto kaže  uz jake argumente", ističe nasš sagovornik.



Građani BiH imame vrlo često povezuju sa SDA. Pojedini od njih čak javno pozivaju ljude, ili barem indirektno, na privrženost toj političkoj opciji. Rizaha smo upitali kako komentariše taj fenomen.

"Svaki musliman Bošnjak treba da se bavi politikom bio on efendija ili ne bio. Nas je malo zato se svi moramo baviti politikom, a ako se mi ne bavimo politikom onda će se politika baviti nama. To je već kasno. Kad se efendija bavi politikom onda prvo što on gleda jeste koje su to stranke koje kažu 'ima Boga' i 'nema Boga'. Ako stranka kaže 'ima Boga', onda možemo razmatrati njene planove. Efendije znaju ko ide, a ko ne ide u džamiju, zbog toga što najviše vremena provode u džamiji. Možda zbog toga neki efendija savjetuje narod da glasa za SDA", kaže Rizah.

Da li današnji imami imaju hrabrosti da otvoreno nazovu stvari pravim imenom i da kažu ono što misle? Koliko su se vjerske institucije danas politizirale i koliko je politika ušla u njih? Postoje li oni koji, jasno i glasno, govore ljudima o nepravdi koja im se čini?

"Rijetki efendija je samo efendija, vrlo često je uz efendiju i prodavač knjiga, berač malina, krastavaca, pčelar. Efendija prima platu od naroda, pa zbog toga efendija i kad šuti, bude pogrešno shvaćen. Nama sad vladaju ljudi koji ni u mekteb nisu išli, mislim da će nam svima bolje biti ako se mi popravimo, svako za sebe. Efendije mogu igrati ključnu ulogu na ovom planu, samo svako treba raditi svoj posao što bolje može. Manje priče, više rada", poručio je na kraju razgovora za Source.ba portal Rizah-ef. Fejzić.

Novinar: Haris Ahbabović

 
14
SOURCE PRIČE
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala source.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal source.ba zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara source.ba nije dužan obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
 

Redakcija
T:
F:
M:
Marketing
T:
M:
Aplikacije
Mobilna aplikacija
Android aplikacija
Social

Copyright ©2009 - 2015, Source d.o.o.