7.11.2017. 22:16
0
Pravilna prehrana u trudnoći
Kao trudnici potrebno vam je mnogo zdrave energije.

Što točno znači jesti za dvoje?

Zasada to još nije potrebno. Dodatnu energiju za bebu – dakle kalorije iz ugljikohidrata ili masti – buduće majke naime trebaju tek od četvrtog mjeseca trudnoće. A čak im i onda treba samo oko deset posto (oko 250 kalorija) više nego inače. To su po prilici mali sendvič sa sirom i jedna jabuka.

Od početka trudnoće ipak raste potreba za hranjivim tvarima. Tako trudnica ima povećanu potrebu za bjelančevinama (za 20 posto), kalcijem (za 30 posto), cinkom (za pet posto), vitaminom B2 (za 36 posto), željezom (za 100 posto), folnom kiselinom (za 30 posto) i za jodom (za 15 posto).

Počnite od integralnih žitarica
Integralne žitarice neka budu baza zdrave prehrane, isto vrijedi i za kruh te tjesteninu – samo integralno jer takvi proizvodi sadrže velike količine korisnog vitamina B.

Povrće, voće i salata
S povrćem, voćem i salatom unosite malo kalorija, ali i određenu količinu hranjivih i balastnih tvari. Svakako svaki dan iskoristite bogati izbor u supermarketima – bilo za namirnice koje ćete spremiti u tavi, jesti ih sirove, kao voćnu salatu, bilo da ćete od njih praviti sok. Konzumacija sezonskog voća i povrća štiti vas od mnogih štetnih tvari i od bezvrijednog zelenja koje je stiglo tko zna otkuda.

Mlijeko i mliječni proizvodi
Pola litre mlijeka dnevno idealno je za opskrbu kalcijem i bjelančevinama. Ne volite mlijeko? Rezani i tvrdi sir, desert od svježeg sira ili jogurt punovrijedan su nadomjestak.

Meso i jaja
Meso sadrži bjelančevine, željezo i vitamine B. Zato liječnici preporučuje oko 100 grama mesa dnevno ili dvije do tri porcije tjedno. Prirodno uzgojeno meso ili jaja često su skuplji, ali većinom hranjiviji. Vegetarijanci jedu više krumpira, mliječnih i integralnih proizvoda.

Riba
Omega-3-masne kiseline mogu spriječiti spontani pobačaj.

Konzumacija morske ribe jednom do dva puta tjedno ne samo da potiče opskrbu jodom, već je i izvor visokovrijednih bjelančevina; k tome su sleđ i skuša bogati visokovrijednim omega-3-masnim kiselinama. I pomažu danskim znanstvenicima u sprečavanju spontanih pobačaja. Dakle: neka riblje žemlje, smotani marinirani sleđ i ostale riblje delicije postanu dijelom vašeg jelovnika!

Ipak oprez: naviknite se doznati podrijetlo ribe i svakako izbjegavajte tunu i sličnu ribu dubokih mora. Takva riba može sadržavati otrovnu živu.

Masti i ulja
Masti i ulja ima različitih vrsta: ulje repice, maslinovo ulje, ulje od pšeničnih klica, orahovo ulje, laneno ulje ili sojino ulje sada će vam uistinu goditi, a svako od njih sadrži korisne sastojke za mamu i bebu.

Napitci
Pijte puno tekućine – to vrijedi i ili pogotovo za buduće majke. Dvije litre mineralne vode bogate kalcijem bile bi optimalne za vaš organizam. Ne volite li mineralnu vodu, posegnite za voćnim sokovima s mineralnom vodom, biljnim i voćnim čajem ili bezalkoholnim pivom. Dodatni učinak: ako konzumirate punovrijedne namirnice i pijete puno tekućine, crijevo koje u trudnoći lako naginje tromosti, počinje dobro funkcionirati.

Čemu zapravo tablete s folnom kiselinom?
U trudnoći se potreba za folnom kiselinom udvostručuje.

Folna je kiselina jedan od najvažnijih vitamina u prva tri mjeseca trudnoće. Tijelo je treba za metabolizam, staničnu diobu i stvaranje crvenih krvnih tjelešaca. U slučaju pomanjkanja folne kiseline središnji živčani sustav fetusa može se nedovoljno razviti. U ekstremnom slučaju posljedica mogu biti rascjep kralježnice (spina bifida) ili druge malformacije. Folnu kiselinu unosimo u organizam preko hrane – ima je naprimjer u kelju, zelenoj salati, integralnim proizvodima, sojinim sjemenkama i jajima. Budući da se u trudnoći ta potreba ipak udvostručuje, zdrava prehrana sama po sebi nije dovoljna. Idealno bi čak bilo uzimati tablete s folnom kiselinom već oko osmog tjedna prije (planiranog) začeća djeteta.

Sljedeće su namirnice najstrože zabranjene:
alkohol ne dolazi u obzir.
sirovo ili samo djelomično obrađeno meso te sirova riba. Oni bi mogli sadržavati neke uzročnike bolesti kao što su toksoplazme i listerija. Zato u sljedećim mjesecima vrijedi pravilo: nema tartara, nema sushija – ali neke vrsta mesa kao što su salama, dimljeni mesni namaz ili soljeno i dimljeno meso zasad su tabu.
neprerađeno mlijeko i mliječni proizvodi te meki sir također mogu biti zaraženi listerijama. Zato izbjegavajte camambert, romadur i brie te kiselo mlijeko, ovčji sir, kozji sir, ricottu ili fetu.
jaja bi se trebala jesti samo ako su dobro termički obrađena kako bi se spriječila zaraza salmonelom.

(Merima Druškić)

0
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala source.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal source.ba zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara source.ba nije dužan obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
 

Redakcija
T:
F:
M:
Marketing
T:
M:
Aplikacije
Mobilna aplikacija
Android aplikacija
Social

Copyright ©2009 - 2015, Source d.o.o.