17.12.2020. 20:15
Kako je vakcina protiv koronavirusa tako brzo proizvedeno?
Uprava za hranu i lijekove (FDA) izdala odobrenje za hitnu uporabu za cjepivo Pfizer, a već su ga odobrile Velika Britanija, Kanada i SAD.

Stvoriti cjepivo za manje od godinu dana nije mala stvar. Iako je pandemija koronavirusa stvorila novu naviku nošenja maski i fizičkog distanciranja, potaknula je i globalnu suradnju u istraživanju i distribuciji cjepiva.

Međutim, učinkovitost cjepiva ovisit će i o tome koliko su ljudi spremni cijepiti se. Neke može zabrinjavati to što je cjepivo brzo proizvedeno te stoga mogu odbiti cijepljenje.

U listopadskom istraživanju Nature Medicine anketirano je 19 zemalja i utvrđeno je da bi samo 71,5% ispitanika cijepljenje protiv covida-19, a 61,4% ispitanika cijepilo bi se ako to poslodavac preporuči.

Dr. SamSun, direktor inDemic Foundation, neprofitne organizacije koja pruža informacije o covidu-19, navodi da je transparentnost u procesu cijepljenja ključna kako bi se razbili mitovi o cjepivu te kako bi se izgradilo povjerenje.

Drugi koronavirusi
Istraživači nisu počeli ispočetka kada je otkriven virus SARS-CoV-2 koji izaziva covid-19. Ovo je samo jedan od koronavirusa, a postoje i druge vrste koje uzrokuju prehladu, SARS i MERS.

Doktor Eric  J. Yager, izvanredni profesor mikrobiologije, rekao je da znanstvenici proučavaju koronaviruse više od 50 godina. To je značilo da su znanstvenici imali postojeće podatke o strukturi, genomu i životnom ciklusu ove vrste virusa, piše Medical News Today.

Svjetska suradnja
U normalnim okolnostima izrada cjepiva može trajati do 10-15 godina. To je zbog složenosti razvoja cjepiva.

Međutim, usred globalne pandemije, vrijeme je bilo luksuz koji si svijet nije mogao priuštiti. Istraživači su se brzo mobilizirali da svoje podatke o koronavirusu podijele s drugim znanstvenicima.

Dr. Yager rekao je da su zahvaljujući napretku u genomskom sekvenciranju istraživači uspješno otkrili virusni slijed SARS-CoV-2 u siječnju 2020. - otprilike 10 dana nakon prvih zabilježenih slučajeva upale pluća u Wuhanu u Kini. Sposobnost ubrzavanja istraživanja i kliničkih ispitivanja bila je izravni rezultat ove svjetske suradnje.

mRNA tehnologija
Cjepivo Pfizer/BioNTech temelji se na mRNA tehnologiji, kao i Modernino cjepivo. Dr. ThomasKenyon objasnio je da cjepiva ove vrste unose uputu u stanice, a stanice potom koriste tu uputu kako bi stvorile protein. Zatim se imunološki sustav "trenira" da prepozna ove skokove, pripremajući ga za budući napad.

"Kada bude izložen pravom virusu, vaš imunološki sustav ga onda napada i inaktivira ga", rekao je dr. Kenyon.

Zabrinutost zbog mRNA cjepiva
Zbog dezinformacija koje kruže pojedini misle da bi cjepivo ljude zarazilo virusom, no dr. Kenyon objašnjava da to nije moguće.

"Nitko se može zaraziti cijepljenjem protiv koronavirusa. Reproducirat će se samo površinski protein jer primate glasničku RNA. To nije cijeli virus ”, objasnio je.

Još jedna zabluda je da cjepivo protiv mRNA ne bi bilo korisno ako virus mutira. Novija studija, objavljena u studenom u časopisu Nature Communications, otkrila je da je mutacija D614G u proteinu S učinila virus zaraznijim. Međutim, nije bilo dokaza koji sugeriraju vezu između mutacije i teže bolesti.

No, mutacije ne bi trebale biti razlog za uzbunu, osobito jer virolozi neprestano nadgledaju i ispituju bilo kakve značajne promjene novih sojeva virusa.

Stroge smjernice za klinička ispitivanja
Dr. Kenyon rekao je da prije nego što bilo koje kliničko ispitivanje može započeti, odbor za nadzor i sigurnost podataka mora odobriti protokol studije.

Raznim fazama ispitivanja provjerava se sigurnost cjepiva, nuspojave, utjecaj na imunološki sustav, a zatim se testira na tisućama ispitanika kako bi se provjerilo je li učinkovito u sprječavanju bolesti.

Čak i nakon što je odobrenje za hitnu uporabu dodijeljeno, podaci o sudionicima će se pratiti do dvije godine, navodi dr. Kenyon.

"U kliničkom ispitivanju sudjeluju tisuće ljudi, a u programu cijepljenja milijuni. Iako je malo vjerojatno, može se otkriti neka toksičnost koja nije utvrđena ispitivanjem", kazao je.