13.11.2024. 22:58
Zbog željezničke pruga čija sanacija i dalje nije počela - Jedna od najvećih bh. kompanija bi se mogla ugasiti: "Naš strateški partner već gubi interes da radi dalje"
Global Ispat koksna industrija iz Lukavca, u prošloj godini bila je najveći uvoznik i četvrti najveći izvoznik u Bosni i Hercegovini. Trenutno ova kompanija trpi velike gubitke. Nakon što je u nedavnim poplavama i klizištima uništen dio pruge kod Jablanice kompaniju su zadesili veliki problemi. Naime, GIKIL svoj uvoz obavlja preko luke Ploče a doprema ga vozom što je sada nemoguće. Almin Suljić, direktor Gikila, bio je večerašnji gost emisije Business.
“Naš godišnji kapacitet je negdje oko 600 – 700 tona koksa. Potrošimo za tu namjenu, otprilike 700 – 800 hiljada tona uglja koji dolazi iz Amerike jer ovdje ga nema. Nešto ima u Europi ali je jako slabog kvaliteta. Prema tome, možete sada zamisliti koja je zavisnost zbog takve robe i količine robe od Željeznica. Mi bukvalno zavisimo od željeznica, ne možemo opstati, ne možemo raditi. Jedino željeznice mogu ovakvu količinu robe da i dovuku i sirovinu kao i naš koks prema kupcima. U principu, mi imamo 40km pruge, mi imamo i svoju željeznicu unutar kompanije, sad možete zamisliti – 40km pruge unutar, koliko je to postrojenje i koliko mi zavisimo od željeznice.”, kazao je Suljić te dodao da im je poslovanje upitno.
“GIKIL se već dvije godine nalazi u određenim problemima zbog tržišta. Prije svega, mi smo to spominjali u nekoliko navrata, sada je izašlo na vidjelo šta se dešava na tržištu u Njemačkoj ali u Europi. Kako pada tržište čelika, tako pada i tržište koksa. Više je faktora koji su utjecali na to, prije svega rat u Ukrajini, Kina koja je glavni izvoznik čelika, koksa itd. i koja nas pritišće sa cijenama. S druge strane, europsko tržište. GSW kompanija je pokušala da nas uguši jer to je tržišna utakmica. Sa dumping cijenama je ušla u Smederevo, mi smo prošle godine izgubili Smederevo kao strateškog skupca, dobili smo nešto manje – oko 10.000. Bio je upitan sam rad. Međutim, premostili smo to, pronašli smo nove kupce, 3,4 mjeseca, jedan kvartal smo radili sa Turskom pa smo se prebacili na AMZ. Znači da GIKIL već trpi gubitke. Zamislite kad na sve to dodate logističke troškove koji su duplo skuplji. Mi smo već u oktobru izdvojili dodatnih 2 miliona maraka. Do kraja godine će biti otprilike 10 miliona. Prema ovoj inerciji, ako ovo se nastavi ovako, ja se bojim da se do kraja godine ovo se neće završiti, samim tim finansijer odnosno naš strateški partner, CLC kompanija sa sjedištem na Malti već gubi interes da radi dalje. Bojim se da mi nećemo moći tako brzo pronaći novog partnera i bojim se da može doći do gašenja radnih mjesta”, pojasnio je Suljić.
GIKIL je trenutno jedina kompanija na Balkanu koja se bavi proizvodnjom koksa i ukoliko se ona ugasi, koks će se morati nabavljati iz Kine ili nekih drugih izvora.