Devet crnogorskih pomoraca našlo se u središtu velike međunarodne operacije šverca kokaina, koji je utovaran na prekookeanski brod u peruanskoj luci Kaljao, po nalogu sarajevskog kriminalca Edina Gačanina, poznatog kao Tito.
Ovaj narkobos je vođa ozloglašenog kartela “Tito i Dino”, koji je, prema operativnim podacima, u posljednje tri godine iz Perua prema Evropi poslao više desetina tona kokaina.
Prema riječima izvora iz strane bezbjednosne službe, najmanje četvorica od devet pomoraca bili su direktno uključeni u švercerske operacije kao pripadnici Gačaninovog kartela. Ta bezbjednosna služba je uz pomoć međunarodnih partnera uspjela da dokumentuje operaciju utovara kokaina, uključujući i dio videozapisa snimljenog u luci Kaljao, koji prikazuje kako droga dospijeva na prekookeanske brodove.
Način šverca bio je visoko sofisticiran, a operacija je uključivala korištenje ribarskih koča koje su igrale ključnu ulogu u tajnom prebacivanju kokaina na brodove. Operacija bi počinjala u noći, kada bi ribarska koča uplovila u lučki akvatorijum i zaustavila se na udaljenosti od oko stotinu metara od kontejnerskog terminala. Mali ribarski čamci, zvanično zaduženi za dostavu praznih plastičnih bačvi koje bi napunili ribom za lokalne tržnice, zapravo su dopremali kokain. Ove bačve, daleko od praznih, bile su napunjene drogom, koja bi zatim bila prebacivana na ribarsku koču električnim vitlom, gdje bi narkotici bili skriveni u potpalublju, a bačve vraćene na čamce pune ribe.
Agenti su otkrili dva modela prenošenja kokaina na prekookeanske kontejneraše. U prvom modelu, nakon što bi bačve bile ispraznjene u potpalublju ribarske koče, to plovilo bi isplovilo na otvoreno more, gdje bi na unaprijed dogovorenim koordinatama čekalo brod koji izlazi iz luke Kaljao. Uigrana ekipa bi brodskom dizalicom za samo minut podigla džambo vreće s pola tone do tone kokaina, ponekad i više, sa ribarske koče na brod.
Drugi model uključivao je ukrcavanje dok je brod vezan na APM terminalu u luci Kaljao. Ribarska koča bi tokom noći polako prišla kontejnerskom brodu, koji je već bio vezan za terminal. Dizalica na brodu bi bila unaprijed pripremljena – sajla sa kukom bi se spustila do vode, a ribarska koča bi se zadržala samo 30 sekundi do minut, koliko je potrebno da se džambo vreća s kokainom zakači na kuku. U tom kratkom vremenu, droga bi bila podignuta na brod, gdje bi bila smještena u unaprijed označene kontejnere ili druga mjesta na brodu, pripremljena za transport.
Ova operacija je dio širih aktivnosti Gačaninovog kartela, koji je proteklih godina postao jedan od najvećih igrača na međunarodnom tržištu kokaina, povezanog s kriminalnim mrežama širom Evrope i Latinske Amerike.