Može li doći do nestašica zbog blokade prijevoznika i prijete li nam nova poskupljenja?
Širom Bosne i Hercegovine jučer su počele blokade putnih pravaca koje provode domaći prijevoznici. Blokade su već izazvale usporavanje saobraćaja na ključnim transportnim rutama, a stručnjaci upozoravaju da bi dugotrajnije zadržavanje robe moglo ozbiljno narušiti lance snabdijevanja u zemlji.
U BiH je tržište već ranije pogođeno globalnim poremećajima u lancima snabdijevanja, a današnje blokade dodatno pojačavaju neizvjesnost, naročito kada je riječ o robi kratkog roka trajanja i osjetljivim kategorijama poput hrane, medicinskih sredstava i lijekova.
Uvozna ovisnost BiH o lijekovima i medicinskoj opremi dodatno pogrijava neizvjesnost, ali čini se da za sada ne bi trebalo biti problema.
Ana Petrović, direktorica Udruženja inovativnih proizvođača lijekova u BiH, ranije je upozoravala na situacije kada se osjećala nestašica pojedinih lijekova ili kada su određeni globalni trendovi prijetili poremećajima u lanci snabdijevanja. Sada ne vidi problem, bar još neko vrijeme.
"Ne bi tu trebalo biti problema s lijekovima. Sve kompanije koje rade sa našim zavodima imaju obavezu osiguravanja zaliha za naredna tri mjeseca. Radi se o veoma ozbiljnim ljudima i kompanijama, tako da tu za sada ne postoji problem. Naravno, uvijek se može desiti nešto nepredviđeno, ali mislim da sada svi razmišljaju kako da se ova situacija što prije riješi kako ona ne bi potrajala. U svakom slučaju mišljenja sam da nestašice lijekova neće biti", rekla je u izjavi za Raport Petrović.
Marin Crnogorac, predsjednik Komore magistara farmacije Federacije BiH isto tako nada se da problema neće biti.
"Prije svega mnislim da ove blokade neće dugo trajati i da će se taj problem riješiti. U svakom slučaju mislim da neće jer su uglavnom veledrogerije opskbljene barem mjesec dana unaprijed s najvećim brojem lijekova, tako da ne bi trebalo biti problema", naglasio je Crnogorac.
Ako smo vezano za lijekove bar neko vrijmeme mirni, čini se da druge robe, koje nemaju zakonsku obavezu za stvaranjem zaliha mogu biti izložene nestašicama. Osim toga, profesor ekonomije Sanin Halilbegović kaže da nam prijeti drugi problem, a on je poskupljenja.
"Apsolutno najgora stvar u svemu je da ćemo cijenu blokada platiti mi obični ljudi, naši građani. Politika se bavi potkusurivanjem, svode svoje međustranačke račune, a u principu sve ovo treba sabrati ekonomski. Naši ljudi ne mogu da saberu dva i dva i da shvate da bilo kakva nestabilnost i ovako slabašnoj ekonomiji, jest jednako poskupljenje. Ne bi me uopšte iznenadilo ili da dođe do nestašica nekih proizvoda ili da opet cijene krenu prema gore. Mi smo jednostavno zemlja koja sebi ne može dopustiti da joj lanac snabdijevanja stane jedan sat, a kamoli dan ili više dana", naglasio je za Raport Halilbegović.
Predstavnici prijevoznika najavili su da su spremni na dalje akcije ako ne dođe do ispunjenja njihovih zahtjeva. U narednim danima ključna će biti brzina reakcije nadležnih tijela i spremnost svih strana da pronađu kompromis, jer što duže traju blokade, to su rizici po tržište veći.