Zaštita putnika: Hrvatska uvodi velike promjene zbog taksista koji brutalno naplaćuju vožnje
U posljednjih pola godine nekoliko ekstremno skupih taksi vožnji izazvalo je veliko zanimanje javnosti Hrvatske.
Sve je očito probudilo alarm i u vladi, koja uskoro, kako saznaje Index, planira velike promjene na tržištu taksi usluga.
Niz slučajeva brutalnih cijena taksi vožnji
Možda i najpoznatiji slučaj dogodio se u Zagrebu, gdje je Novozelanđanka za vožnju dugu tek nešto više od jednog kilometra platila nevjerovatnih 1506 evra. Vozač je navodno spomenuo manji iznos, ali je na kraju karticu teretio za više od deset puta veću cijenu.
U Splitu su tri turistkinje snimile taksistu koji je za relaciju od trajektne luke do hotela na Čiovu, udaljenog oko 30 kilometara, tražio 640 evra, tvrdeći da je dio cijene za „čišćenje vozila“.
U Zagrebu je zabilježena i vožnja od Glavne željezničke stanice do naselja Prečko, oko sedam kilometara, za koju je naplaćeno 110 evra.
Takvi primjeri, od kojih je tek dio dospio u medije, očito su bili signal državi da preispita regulaciju tržišta i zaštitu putnika, posebno turista i starijih, koji su najčešća meta taksista koji brutalno naplaćuju svoje usluge.
Prema saznanjima Indexa, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture priprema izmjene Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju kako bi ograničilo cijene taksi usluga.
Od liberalizacije do zloupotreba
Liberalizacija ovog tržišta uvedena je 2018. godine i u početku donijela niz pozitivnih promjena – otvorila nova radna mjesta, povećala dostupnost usluge, stvorila konkurenciju i snizila cijene. No tokom godina pojavili su se i problemi. Dio vozača počeo je iskorištavati slobodu formiranja cijena, a posebno tokom turističke sezone zabilježene su zloupotrebe koje su dovodile do preplaćenih vožnji i negativnog publiciteta za hrvatski turizam.
Iz Ministarstva navode da su tokom godina primijetili da neki prevoznici koriste nepoštene prakse prema korisnicima taksi usluga, te da su već ranije pojačali nadzor. Od januara ove godine do danas provedeno je 873 inspekcijska nadzora u saradnji sa policijom, Poreskom upravom i Državnim inspektoratom.
Donesene su i konkretne mjere: obavezno isticanje cijene prosječne vožnje velikim slovima na vanjskom dijelu vozila, vidljiv cjenovnik u vozilu i kartica vozača s podacima o osobi koja pruža uslugu.
Direktna intervencija države u cijene
Ipak, nepravilnosti se nastavljaju, pa se sada ide korak dalje. Ministarstvo planira ograničiti cijene i razmatra uvođenje posebnih registarskih oznaka za taksi vozila, kao i dodatne mjere prema aplikacijama i platformama koje povezuju vozače i putnike.
Ovi potezi predstavljaju najširu intervenciju na tržištu otkako je ono liberalizovano. Do tada su lokalne vlasti određivale broj dozvola i cijene, a dolaskom novih igrača i platformi tržište se otvorilo i usluga postala dostupnija. No pokazalo se da potpuna sloboda može donijeti i probleme – od previsokih cijena do nedostatka transparentnosti.
Sada država želi postaviti striktne granice kad je riječ o cijenama vožnji, što bi, očekuju, trebalo vratiti povjerenje u taksi uslugu i učiniti je pouzdanom i predvidivom za sve korisnike.