Terminske cijene kafe pale su više od 30% do danas, krećući se blizu najviših nivoa svih vremena. Porast se počinje prenositi na novčanike potrošača.
Izvještaj o indeksu potrošačkih cijena objavljeno u srijedu pokazalo je da su cijene koje potrošači plaćaju za prženu kafu porasle 2,5% u januaru u odnosu na prethodnu godinu. U međuvremenu je instant kafa skočila nevjerovatnih 7,1%.
Jedan globalni kupac i prodavač kave rekao je za Yahoo Finance da iako još nije podigao cijene, nema drugog izbora nego razmotriti njihovo povećanje u srednjoročnom razdoblju.
"Kafa je u savršenoj oluji cijena", rekla je Andrea Illy, predsjednica illy caffèa, u intervjuu u srijedu.
Illy ukazuje na klimatske probleme vodećih svjetskih proizvođača i izvoznika, uključujući Vijetnam i Brazil, gdje su loši vremenski uvjeti utjecali na žetvu. Brazil je 2024. imao svoju najtopliju godinu u povijesti, s rekordnim brojem šumskih požara koji su utjecali na kavu arabicu i povisili cijene. SAD uvozi drugu najveću količinu kafe godišnje iza Europske unije, s najvećom opskrbom iz Brazila, Kolumbije i Vijetnama.
"Nema alternative", rekao je Illy o povećanju cijena. Što se tiče porasta terminskih cijena kafe, dodao je: "Ne znamo koliko će dugo trajati."
Druge firme također razmatraju povećanje cijena. "Ako pogledate 2025., očekujemo da će inflacija kafe nastaviti rasti. Nastojat ćemo to nadoknaditi cijenama koje će biti uvedene na tržište početkom godine", rekao je Sudhanshu Priyadarshi, financijski direktor firme Keurig Dr Pepper (KDP), tijekom posljednjeg izvještaja o zaradi firme u oktobru, prenosi SEEbiz.
Ne primjećuju svi komercijalni kupci kave velik utjecaj, jer je uobičajena praksa velikih trgovaca na malo kupovati velike količine najmanje godinu dana unaprijed i zaključavati cijene terminskim ugovorima.
"S obzirom na našu opću praksu i strategiju zaštite, naš utjecaj na cijenu kafe iz godine u godinu bio je minimalan u prvom tromjesečju", rekla je Rachel Ruggeri, financijska direktorica Starbucksa (SBUX) prošlog mjeseca na telefonskoj konferenciji nakon zarade.
Dio razloga zašto je instant kava doživjela veliku popularnost u CPI izvještaju je taj što ionako niske cijene olakšavaju firmama da ih podignu bez velikog šoka kod potrošača.
"Općenito, instant kafa je puno jeftinija, a [trgovci na malo] mogu podići tu cijenu i još uvijek biti u 'puno jeftinijoj' kategoriji", rekao je Shonali Paul, osnivač Paul John Caffeinea, pržionice kafe sa sjedištem u Floridi.
Instant kafa koristi robustu, zrno niže razine u usporedbi s arabicom, vrstom koja se koristi za kafu lanaca restorana. Klimatske suše u Vijetnamu prošle su godine utjecale na proizvodnju robuste, zbog čega su cijene porasle za 60% tokom prošle godine.
(Ajdin B.)