Peulić: Prijevoznici sa zebnjom očekuju 12. oktobar, stiže prvi val posljedica, odgovor EU mora stići od Bosfora do Une
Sa zebnjom očekujemo 12. oktobar 2025. godine, datum koji će odrediti budućnost hiljada prijevoznika iz regiona, saopćeno je danas iz Konzorcija Logistika BiH koji okuplja drumske prijevoznike, a uoči početka rada novog sistema upravljanja granicama Evropske unije (EES).
Prijevoznici su ogorčeni jer šengenska pravila ne priznaju drumski prijevoz i kabionsko osoblje nije izuzeto iz njihovog režima, što prijevoznici zahtijevaju duže vremena upozoravajući na posljedice.
- Evropska unija, vodeći se sopstvenim interesima i kroz odluke Evropske komisije, ostavlja sektor transporta u neizvjesnosti - dodaju iz Konzorcija.
Velibor Peulić, predstavnik Logistike BiH, istakao je da su maske pale i da se čelična zavjesa spušta, te da su svi drugi tek sada postali svjesni posljedica.
- Proizvođači voznih jedinica postali su svjesni prekasno, izvoznici i uvoznici također. Ugrožen je lanac vrijednosti i vanjskotrgovinska razmjena od otprilike 40 miliona tona godišnje. Odluka Evropske komisije da ne izuzme kabinsko osoblje drumskog prijevoza iz šengenskih pravila pokazuje nerazumijevanje realnosti tržišta i štetnost politike koja priznaje samo željeznički, zračni i pomorski transport - dodao je Peulić.
Kazao je da su sporazumi AETR i Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju postali jednosmjerna ulica gdje ispunjavamo obaveze, bez prava.
Prijevoznici iz BiH i regije dali rok: Čak 300.000 kamiona spremno blokirati sve pravce ka i iz EU-a
- Nije vrijeme za podjele, već za jedinstvo. Od Bosfora do Une moramo iznaći zajednički odgovor. Nažalost, prvi val posljedica stiže uskoro: zabrane, povrati robe sa granica i zastoji u lancima snabdijevanja - tvrdi Peulić.
Kazao je da su pred njima četiri mjeseca intenzivne borbe da podignu "zavjesu za drumske prijevoznike".
- Mi nismo ljudi koji se lako predaju jer četiri miliona zaposlenih od Bosfora do Une predstavljaju ozbiljnu armiju koja traži samo jedno: pravo na rad i opstanak lanaca vrijednosti svojih država - upozorio je Peulić.
Iz Konzorcija Logistika BiH u saopćenju navode da je odluka Evropske komisije, donesena u okviru šengenskih pravila i priprema za sistem EES, direktno usmjerena protiv transportne industrije i lanaca snabdijevanja Bosne i Hercegovine, ali i zemalja Zapadnog Balkana, uključujući i njihove partnere iz Republike Turske.
- Nemamo mi ništa protiv EES sistema, on ima svoju svrhu i opravdanje. Ali je potrebno izuzeti kabinsko osoblje drumskog tprijevoza jer bez tog izuzeća dolazi do kolapsa mobilnosti i logističkih tokova. Sada, konačno, svi vide razmjere posljedica. Zato pozivamo na jedinstvo svih transportnih asocijacija i vlada regiona u zahtjevu koji mora biti jasan: izuzeće kabinskog osoblja drumskog prijevoza iz šengenskih pravila - ukazali su iz Konzorcija.
Napomenuli su da izvoznici i privreda moraju biti svjesni da nema kapaciteta koji može zamijeniti domaće transportne operatere.
- Evropska unija već danas ima manjak od više od 500.000 profesionalnih vozača, prosječna starosna struktura vozača je iznad 50 godina, a interes za ovu profesiju stalno opada. Bez podrške domaćim prijevoznicima, lanac vrijednosti i lanac snabdijevanja doživjet će poremećaj, zastoj, pa i povrat robe u slučaju zabrane - dodaju.
Navode da je sada jasno da su "interesi pojedinih krugova u Evropskoj uniji bili da se spusti nova čelična zavjesa".
- Država Bosne i Hercegovine nije zaštitila interese svojih prijevoznika, možda nije mogla, ali sigurno nije pokušala dovoljno odlučno - zaključili su iz Konzorcija.
Podsjetimo da je osnovni problem prijevoznika zapravo režim 90/180 Evropske unije, odnosno mogućnost boravka u zemljama EU-a 90 dana unutar 180. Prijevoznici ukazuju da oni nisu migranti ni turisti i da se na njih ne može primjenjivati ovaj režim.