Totalna rasprodaja: Kakva je sudbina Konzuma, Mercatora, Sarajevskog kiseljaka...
Fortenova grupa, nasljednica nekadašnjeg Agrokora, u posljednjih nekoliko godina provela je niz značajnih prodaja svojih kompanija, s ciljem smanjenja duga i usmjeravanja poslovanja na ključne djelatnosti.
Proces transformacije, započet nakon sloma Agrokora, rezultirao je promjenom vlasničke strukture i restrukturiranjem portfelja, u kojemu Fortenova zadržava one kompanije čiji su proizvodi i usluge direktno usmjereni krajnjim kupcima.
Fortenova je i dalje vlasnik kompanija poput Konzuma, Mercatora, Jamnice, Sarajevskog kiseljaka itd. No morala se odreći mnogih drugih kompanija kako bi sanirala enorman dug, piše BiznisInfo.ba.
Prodaja Mercator-Embe austrijskoj Agrani
Jedna od posljednjih transakcija odnosi se na prodaju prehrambene kompanije Mercator-Emba, specijalizirane za proizvodnju kakao napitaka i deserata poput BenQuicka i Sladkog greha. Kompaniju preuzima austrijska grupa Agrana, globalni lider u proizvodnji voćnih pripravaka i koncentrata sokova.
Vrijednost transakcije, prema neslužbenim informacijama, iznosi oko 45 miliona eura, a završetak ovisi o odobrenju regulatornih tijela.
Mercator-Emba ostvaruje godišnji prihod od približno 30 miliona eura i zapošljava oko 100 radnika. Iako se radi o profitabilnoj i uglednoj firmi, Fortenova je navela da se ona više ne uklapa u strateški smjer grupe.
Prema riječima izvršnog direktora Fortenove Fabrisa Peruška, cilj je usredotočiti se na temeljne djelatnosti, dok Agrana u ovoj akviziciji vidi priliku za širenje distribucijskih kanala i kupaca u rastućem prehrambenom sektoru.
Prodaja Agrolagune i Vinarije Novigrad Badelu
U martu je Badel 1862 postao vlasnik Agrolagune d.d. iz Poreča i Vinarije Novigrad d.o.o., preuzevši ih od Fortenove. Ova akvizicija označila je daljnje konsolidiranje domaće industrije pića. Integracijom Agrolagune, Badel je postao jedina kompanija u Hrvatskoj koja pokriva sve ključne vinske regije, proširivši svoju proizvodnju na ukupno 800 hektara vinograda i povećavši kapacitet s 2,5 na 6,5 miliona litara vina godišnje.
Za Fortenovu, prodaja Agrolagune značila je još jedan korak u procesu fokusiranja na maloprodaju i preradu hrane, dok je za Badel to bio strateški potez kojim učvršćuje lidersku poziciju na domaćem tržištu vina i jakih alkoholnih pića.
Prodaja Belja, Vupika i PIK Vinkovaca Podravki
Fortenova se odrekla i značajnih poljoprivrednih kompanija – Belja, Vupika i PIK Vinkovci – koje je preuzela Podravka. Time su završeni višemjesečni pregovori i Podravka je značajno ojačala svoju prisutnost u domaćem agro-biznisu.
Ove kompanije nekada su bile perjanice Agrokora i cijelog hrvatskog biznisa.
Prepuštanje Leda, Frikoma i Leda Čitluk
Početkom 2021. godine, Fortenova je prodala svoju najznačajniju grupaciju u segmentu smrznute hrane. Britanski Nomad Foods preuzeo je Ledo plus, Ledo Čitluk i Frikom, zajedno s povezanim društvima, u transakciji vrijednoj 615 miliona eura.
Time je tržište smrznute hrane u regiji dobilo novog velikog igrača, dok je Fortenova ostvarila ključni prihod za smanjenje svojih dugova.
Prodaja Eko Biograda beogradskoj Tamivi
U aprilu ove godine je objavljeno da je firma Eko Biograd plus, proizvođač povrća, prešla u vlasništvo beogradske kompanije Tamiva. Poslovni model firme, koja je godinama gomilala gubitke od preko četiri miliona eura, pokazao se neodrživim. Prodaja je provedena u tišini, a radnici su bez najave ostali bez posla, što je izazvalo kritike sindikata.
Finansijsko restrukturiranje i smanjenje duga
Sve ove prodaje dio su šire strategije Fortenove grupe. Od 2019. godine, kada je osnovana kao nasljednica Agrokora, grupa je smanjila bruto dug s dvije milijarde eura na 650 miliona eura, dok je istovremeno EBITDA više nego udvostručena.
U julu ove godine, Fortenova je potpisala ugovor o refinansiranju zaduženja od 550 miliona eura sa Zagrebačkom bankom i UniCredit Groupom, čime je ostvarila najveće privatno korporativno finansiranje u Hrvatskoj. Ovaj aranžman predstavlja važan korak ka stabilizaciji i jačanju financijske pozicije kompanije.
Fokusiranje na ključne djelatnosti
Nekada najveća hrvatska i regionalna kompanija, Agrokor – danas Fortenova grupa – prošla je kroz duboko restrukturiranje obilježeno rasprodajom brojnih kompanija. Prodaje poput Leda, Belja, Agrolagune i Mercator-Embe osigurale su sredstva za smanjenje duga i održavanje stabilnosti poslovanja. Istovremeno, kupci poput Podravke, Badela i Agrane dobili su priliku ojačati svoje pozicije na tržištu.
Transformacija Fortenove pokazuje trend u kojemu se velike korporacije sve više usmjeravaju na ključne djelatnosti, dok sporedne i manje strateške kompanije prelaze u ruke novih vlasnika spremnih na ulaganja i daljnji razvoj.