18.5.2022. 18:50
0
Što je veće auto ili limuzina, to je siromašnija država: Kako to rade svjetski politički lideri, a kako bh. političke elite?
Materijalni snobizam i bahatost kao obrazac ponašanja bh. političkih elita najbolje se ogleda u voznom parku, tačnije kada zavirimo u bazu službenih automobila Bosne i Hercegovine. Da je u pitanju i neka vrsta kompleksa, ukazuje kada uporedimo koja to prevozna sredstva koriste svjetski politički lideri. Bez sumnje smo se uvjerili: Što je veće auto, limuzina ili 'pak avion koje kao prevozno sredstvo koristi predstavnik određene države, tim je država siromašnija.

U prepričavanjima određenih diplomatskih anegdota, navodi se kako su se mnoge misije u UN-u u New Yorku, zaduživale da bi unajmile veće limuzine, ne bi li na taj način ostavile dobar utisak. Augustin Palokaj uporedio je šta to voze diplomate i političari iz južne i jugoistočne Europe u odnosu na političare iz sjeverne Europe. Zanimljivo je da su političari iz južne i jugoistočne Europe vozili puno veće automobile nego oni iz sjeverne.

Možda je stvar kulture ili (ne)osviještenosti, ali politički lideri na području zapadnog Balkana, također prednjače sa izborom velikih i veoma skupocjenih automobila.

Politički lideri u Bosni i Hercegovini, otišli su korak dalje. 

Naime, tokom 2020. godine objavljeno je 366 tendera za nabavku 876 vozila svih vrsta za javna preduzeća i državna tijela procijenjene vrijednosti veće od 44 miliona maraka, pokazuju podaci koje prikuplja Balkanska istraživačka mreža Bosne i Hercegovine (BIRN BiH). Ukupna vrijednost svih završenih tendera je gotovo 22 miliona maraka.

Javni sektor u Bosni i Hercegovini raspolaže sa više od 6.100 putničkih službenih vozila, dok se najskuplje nalazi u garaži predsjednice bh. entiteta Republike Srpske, Željke Cvijanović čija je cijena čak 258 hiljada maraka. Međutim, ne zaostaju mnogo ni automobili koji su u vlasništvu Vijeća ministara Bosne i Hercegovine. 


Foto: Željka Cvijanović 

Predsjednik bh. entiteta RS, Miliorad Dodik, svojim postupcima ukazuje da je posebno "slab" na luksuzna prevozna sredstva. No, Dodiku nisu dovoljni luksuzni automobili, nego preferira avione i helikopteri. Tako je prije tri godine Vlada RS-a donijela odluku da avion i helikopteri ovog bh. entiteta, pored funkcionerima RS-a, budu na raspolaganju i srpskom članu Predsjedništva BiH, Miloradu Dodiku. Tako smo svjedočili da je Dodik za dolazak na posao iz Banja Luke u Sarajevo koristio helikopter koji je u vlasništvu RS. Također, prije par dana helikopterom od 10 miliona maraka, Dodik je letio za Drvar, dok mu je prvi let bio za Doboj. 


Foto: Milorad Dodik 

Kako to rade svjetski politički lideri? 


I dok Milorada Dodika, Dragana Čovića ili Bakira Izetbegovića, vjerovatno nikad nećemo vidjeti u javnom prevozu ili na biciklu, visokopozicioniranim političarima u Europi nije problem koristiti javni prijevoz, pa čak i u Bruxellesu. U Holandiji vladini ministri i dalje često na posao idu biciklom, dok u Danskoj čak 63 posto zastupnika parlamenta ide na posao biciklom.

Mediji su ovih dana prenijeli i pozitivan primer Maiae Sandue, predsjedniea Moldove koja redovno putuje za Brisel Wizz air-om,  jer na taj način vodi računa o novcu poreskih obveznika.