23.6.2016. 11:23
"S obzirom da je Fadil Novalić premijer djeci će sigurno trebati strani jezici jer su ovdje višak"
Prethodnih nekoliko mjeseci mnogo se govorilo o nužnoj reformi u osnovnom obrazovanju i Kantonu Sarajevo, prvenstveno o vraćanju na osmogodišnji sistem obrazovanja. Umjesto toga, Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade KS na čelu s ministrom Elvirom Kazazovićem odlučilo je uvesti promjene u nastavne planove i programe.
U skladu s tim, učenici prvih razreda od septembra će imati časove engleskog jezika, informatike i treći čas tjelesnog odgoja.
Dok jedni pozdravljaju promjene navodeći da djeca trebaju što ranije početi s učenjem stranih jezika, drugi smatraju da je informatika suvišna u toj dobi, a treći su mišljenja da su novi predmeti dodatno i nepotrebno opterećenje za djecu od šest godina.
"Ne može čovjek više biti pametan šta je dobro, a šta loše. Moja kćerka je već u vrtiću počela učiti engleski, ali mi smo to plaćali posebno. Mislim da im je bitno i jedno i drugo. Engleski je potreban, a i tjelesni upravo zbog toga što nam djeca postaju gojazna, nisu aktivna i stalno su pred TV-om i računarom. Međutim, previše je predmeta. Ionako jadni kreću sa šest godina pa im još natovare tolike predmete", kaže Sanja, majka prvačića.
"Prestrašno. Opterećuju djecu koja polaskom u prvi razred ionaku bivaju opterećena. Sistem je totalno pogrešno postavljen i samo će djeca ispaštati zbog toga. Da ne spominjem vjeronauku. Tome definitivno nije mjesto u školi. Pa zaboga, kako su nas odgojili i kako smo mi škole završili? Pa upravo taj sistem u kojem smo mi škole završavali je obrazovao najuspješniju djecu. Što se pokazalo početkom agresije na BiH i raseljenim licima koja su se u stranim zemljama pokazala kao najuspješnija. A primjera je mnogo. Tjelesni odgoj da, jer je sve više pretile djece, ali isto tako, prvačićima ne treba toliko sati tjelesnog odgoja. Ne činite štetu našoj djeci i ne radite da mrze školu, a nisu čestito ni krenuli. Ne opterećujte ih bespotrebno, olakšajte im, jer im je život u BiH već dovoljno težak", ističe Alma, majka dječaka koji naredne godine polazi u pravi razred.
"Zvuči mnogo, ali u prvom razredu dosta crtaju, igraju se, ima i zadaće, daleko od toga da nema, ali meni je spornije ocjenjivanje i to što se djeca na silu tjeraju na formiranje mišljenja, nekom propagandom, a ne uči ih se puno da misle sami. Dobro je što će djeca imati više fizičke aktivnosti, mnoga su već sada opterećena viškom kilograma. Užinu ili nose ili ne nose, ili je to neko bezvrijedno pecivo iz pekare, gazirani sokovi, slatkiši, grickalice, mene to užasava. Tempo jeste žestok, puno je prebačeno i na roditelje, ali malo smo si i sami krivi, želimo biti uključeni i gdje treba i gdje ne treba", smatra Marija, majka djevojčice koja u septembru polazi u prvi razred.
Iz Sindikata osnovnog obrazovanja i odgoja Kantona Sarajevo ističu da su predmeti uvedeni na zahtjev roditelja, a iz resornog ministarstva navode da će nastava u potpunosti biti prilagođena uzrastu.
"Mišljenja smo da je bilo neophodno u skladu sa savremenim kurikulumom uvesti ova dva predmeta. Ovo nisu predmeti koji će nositi neku veliku težinu u smislu sadržaja, učit će se kroz igru. Engleski jezik je planiran na način da ga imamo u predškolskim ustanovama, a nismo ga imali u prvom i drugom razredu devetogodišnje škole i to je bio jedan zastoj u učenju jezika i razvijanju kompetencija naših najmlađih učenika. Dakle, sve ovo što se sada radi je u skladu sa savremenim obrazovanjem i uvođenjem kurikuluma u narednom periodu", kazala je za Source.ba Nihada Čolić savjetnica ministra za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje KS.
"Djeca trebaju da budu jezički i informatički pismena. Osim toga, povećan je fond za tjelesni odgoj sa dva na tri časa zato što su djeca gojazna i nezdravo žive. Došao je trenutak kada se trebaju provoditi reforme u obrazovanju i one će biti provedene sigurno. Jezici se uče od najranijeg doba. U predškolskim ustanovama uči se engleski jezik. Moja kćerka od pet godina već drugu godinu uči engleski jezik u vrtiću. Institucije koje se bave obrazovanjem u EU kažu da svaki Evropljanin treba da zna minimalno dva strana jezika. Pogotovo u zemlji u kojoj imamo Fadila Novalića za premijera djeci će sigurno trebati strani jezici jer su ovdje živi ljudi višak", smatra Saudin Sivro, predsjednik Sindikata osnovnog obrazovanja i odgoja Kantona Sarajevo.
U vremenu kada djeca od malih nogu sate provode pred TV-om i računarom, i kada su nerazdvojni od tableta i mobitela, opravdan je strah roditelja da bi časovi informatike stanje mogli dodatno pogoršati. Plan je da djeca na časovima informatike uče kako pravilno koristiti internet i računar. To ne znači da će sjediti pred računarom, nego da će usvajati oblike ponašanja za korištenje komunikacionih tehnologija, tvrde naši sagovornici.
"Informatika nije zamišljena da djeca sjednu za računar i rade zadatke, to je apsurdno očekivati. Učiteljica treba da odgoji djecu u tom uzrastu jer roditelji nisu u stanju da to urade. Ja se borim sa svojom djecu da ne gledaju stalno TV, da nisu stalno za računarom i nekim igricama. Djeca trebaju naučiti kako će koristiti tehnologiju", kaže Sivro.
Nastavu iz informatike i tjelesnog odgoja od prvog do petog razreda realizirat će nastavnici razredne nastave. Obuka iz informatike odražat će se u augustu, a istu će provoditi Prirodno-matematički fakultet u Sarajevu.
"Ne bavim se društvenim mrežama niti mislim da se struka treba rješavati po društvenim mrežama, ali moram se osvrnuti na komentare vezane za tjelesni odgoj. Piše se da je ministar uveo treći čas tjelesnog odgoja zbog profesore sporta, a to je apsolutna neistina jer će nastavnici razredne nastave realizirati čas sporta", navodi savjetnica ministra Elvira Kazazovića.
Još jedna izmjena koja se odnosi na prvačiće jeste uvođenje dva nova predmeta, odnosno, umjesto dosadašnjih šest, učenici će imati osam predmeta, te deveti izborni - vjeronauka, kultura religije ili društvo.
"Ovdje je važno napomenuti da se vannastavne aktivnosti koje su do sada realizirane više ne realiziraju kao jedan nastavni sat nego u okviru slobodnih aktivnosti za sve učenike u okviru njihovih interesovanja. Što se tiče ostalih nastavnih sadržaja oni su apsolutno rasterećeni jer su nastavnici u KS imali priliku kroz anketu da dostave svoje primjedbe, prijedloge i sugestije za sadržaje za koje misle da su suvišni, da ih djeca ne trebaju učiti da imaju čisto reproduktivni sadržaj", ističe Čolić.
"Treba imati na umu da djeca u osnovnoj školi u prvom razredu nemaju čas od 45 minuta, on je fleksibilan. Nažalost, u prošlom periodu smo imali savjetnike koji su bili formalisti iz Titinog vakta i policijski se odnosili prema nastavnicima i unijeli dozu straha i uništili kreativnost i autonomiju kod velikog broja nastavnika. Mi pokušavamo da kroz ovu reformu od pritiska i stresa oslobodimo sve učitelje, treba ih pozvati da budu kreativni na način da časovi traju onoliko koliko se može držati pažnja djece. Dakle, taj čas može trajati pola sata ili sat, to je za taj uzrast potpuno nebitno. Učitelji i nastavnici su autonomni u svom radu, to znači da kada ministar propiše neke sadržaje nastavnik ima pravo do 30 posto da ih mijenja u skladu sa sklonostima i afinitetima učenika", smatra predsjednik Sindikata osnovnog obrazovanja i odgoja Kantona Sarajevo.
Učenici petog razreda imate čas engleskog jezika manje, ali će isti biti nadoknađen u šestom razredu. Iz Sindikata poručuju da reforme u potpunosti podržavaju, ali da je za adekvatnu provedbu istih potrebno da resorno ministarstvo izdvoji minimalo pola miliona KM za stručno usavršavanje učitelja i nastavnika.
(Adna Zukanović-Zilić)